Verdens bokdag 2024

av Tor Magnus Jonassen
23.04.24
23. april er verdens bokdag!

Verdens bok- og opphavsrettsdag (også kalt verdens bokdag) er en FN-dag som markeres 23. april. Det ble vedtatt av generalforsamlingen til FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (UNESCO) i 1995.

Målet med verdens bok- og opphavsrettsdag er å markere bokens rolle i samfunnet, boken som uttrykksform, for språklig og kulturelt mangfold, for utdannelse og for kommunikasjon.

Verdens bok- og opphavsrettsdag baserer seg på en gammel tradisjon fra Barcelona, hvor man hvert år på samme dag setter byen i bokens tegn. Datoen har symbolverdi da både Cervantes, Shakespeare og Garcilaso de la Vega døde på denne dagen i 1616.

Verdens bok- og opphavsrettsdag blir feiret i mer enn hundre land over hele jorden.

På Mossebibliotekene feires dagen med bokutstillinger og roser