Om etymologiske ordbøker ved Elisabeth

av Elisabeth Mysen
24.01.23
Elisabeth jobber som skolebibliotekar på Rygge bibliotek og kommer her med noen tips og kloke ord for de etymologisk interesserte av dere:

For de som er interesserte i ord, er etymologiske ordbøker- og beslektede bøker, en kilde til kunnskap og nyoppdagelser. Det å se og forstå de lange linjene er ofte veldig tilfredsstillende. Er man heldig, får man også ryddet litt i eget vokabular og ordforståelse. Enjoy!

«Wollah

n. something you`ve misunderstood for years without knowing it – a familiar word with a weird pronunciation, a favorite saying that means the opposite of what your thought, a well known factoid that was disproven years ago while you weren`t looking – making you want to stress-test the foundations of your understanding of reality.

A mispronunciation of the French voilà, «behold!» Pronounced «wawl-uh.»

(Kilde: The DICTIONARY of OBSCURE SORROWS, av john Koenig; et kompendium av nye ord for følelser)

Norsk etymologisk ordbok: tematisk ordnet (av De Caprona, Yann)

Språkquiz: test dine språkkunnskaper (av Uri, Helene)

Norsk etymologisk oppkok: du veit ikkje kva du snakkar om (av Fridtun, Kristin)