JUDY GARLAND 100 ÅR!

av Tor Magnus Jonassen
13.06.22
I disse dager ville den ikoniske film -og sangstjernen Judy Garland ha fylt 100 år, og dette er verdt en høvelig notis! Garland er kjent for å ha levd et hardt og turbulent liv allerede fra tenåringsalderen, grunnet stresset som stjernestatusen førte med seg, inkludert bransjefolk som mente hun ikke var «fysisk attraktiv» nok. Garland døde før fylte 50 år av en overdose i 1969, men hadde da rukket å sette uutslettelige spor i show-biz-verdenen. Foruten prominente roller i film var hun også en fenomenal sangerinne, noe Grammy-komiteen visste å anerkjenne når de gav henne prisen for Årets album i 1961 for live-opptaket «At Carnegie Hall» - som første kvinne noensinne!

Mange av filmene til Judy kan lånes på biblioteket – her er et utvalg:

The Wizard of Oz – Garlands gjennombruddsrolle og fortsatt mest kjente, i den klassiske barnebokadaptasjonen og uimotståelige Technicolor-musikalen fra 1939. Dorothy Gale er en jentunge som er lei av det nøkterne gårdslivet og drømmer seg «hinsides regnbuen» - men får mer enn sin dose i fantasilandet Oz. Garland er fortsatt en barneskuespiller og overkompenserer noe i sin naivistiske entusiasme, men energien er det intet å si på.

Lån filmen på DVD: The Wizard of Oz - Mossebibliotekene

Meet Me in St. Louis – nok en musikal full av sjarm og harmoni, men et stadium voksnere enn Oz-fantasien, plassert i et (muligens idyllisert) St. Louis hvor den store «verdensutstillingen» skal avholdes og gjør hele byen forventningsfull. Garland har finpusset «entertainer»-genet siden «Oz», men viser også en hjerteskjærende melankoli i det ironisk titulerte sangnummeret «Have yourself a merry little Christmas».

Lån filmen på DVD: Meet me in St. Louis - Biblioteksøk (bibsok.no)

A star is born – den andre, og til overmål regnet som den beste, av flere filmatiseringer – den ferskeste med pop-ikonet Lady Gaga i 2017 – av historien om det unge kvinnelige stjerneskuddet som tas under sin kappe av en etablert, men falmende, mannlig kjendis, med de romantiske, psykologiske og karrieremessig konfliktfylte konsekvenser dette får. Garland gjør her en av kanskje historiens beste filmprestasjoner, og hun ble med rette nominert til en Oscar i rollen som den sårbare, men sterke Vicki Lester.

Lån filmen på DVD: A star is born - Mossebibliotekene

Judy – bio-pic’en som skjenket Renée Zellweger – kanskje best kjent som rom-com-ikonet Bridget Jones – sin andre Oscar-statuett i rollen som Judy Garland. Zellweger fremstår som et naturlig valg, da noe av den samme tillitsfulle sårbarheten som kjennetegnet Garland også er et gjennomgående trekk i Zellwegers spillestil; foruten at de to selvsagt er noe utseendemessig like.

Kritikerkonsensusen til filmen var også overveiende positiv, oppsummert således: “Anledet av en dypt engasjert fremføring fra […] Zellweger fanger “Judy” de avtagende dagene til en elsket utøver med klarøyd medfølelse”. (rottentomatoes.com; oversatt av undertegnede)

Les Filmotekets omtale: https://filmoteket.no/news/87

Se filmen digitalt: https://filmoteket.no/film/189844