"De siste kjærtegn" av Kjersti Anfinnsen

av johanne
24.01.23
Johanne, bibliotekar på Rygge bibliotek anmelder "De siste kjærtegn" av Kjersti Anfinnsen.

Birgitte Solheim er en eldre dame med skrått blikk på tilværelsen. Hun bor i Paris og er en pensjonert hjertekirurg. Fra leiligheten reflekterer hun over aldring, skrantende helse, ensomhet og kjærlighet. Hun tenker på livet hun har levd, vonde opplevelser og gode opplevelser, fra barndommen, fra karrieren og livet ellers.

Men hva om hun kan oppleve kjærligheten en gang til? Hun blir kjent med Javier, enkemann og pensjonert arkitekt …

Romanen består av korte historier som sammen utgjør en rørende fortelling, velskrevet og overraskende morsom. Bok 2, hvor vi treffer Birgitte og Javier igjen, heter Øyeblikk for evigheten.