Mammas nattskjerf - Av Chimamanda Adichie (som skriver som Nwa Grace-James)

av Monica Lindquist-Ellingsen
13.02.24
Monica, som er barnebibliotekar på Rygge bibliotek, anmelder Mammas nattskjerf av Chimamanda Ngozi Adichie (som skriver som Nwa Grace-James) og illustrert av Joelle Avelino. Adichie er en nigeriansk forfatter som har vunnet flere priser for sine romaner og sakprosabøker for voksne, bl. a. "Americanah", "En halv gul sol" og den selvbiografiske boken "Nedtegnelser om sorg". I denne boken, som er en hyllest til hennes datter som var tre år gammel da boken ble skrevet, prøver hun seg som barnebokforfatter for første gang.

En bokopplevelse kan gi dyrebare opplevelser for alle oss som lengter etter å forstå og se andre.

Bøkenes verden kan være et deilig sted å finne venner, være en del av en familie eller å få være seg selv. Og den rette boken kan vise deg at du ikke er alene med dine drømmer eller redsler. Denne gode følelsen kan spesielt billedbøkene gi oss, fordi vi får gå på jakt i både tekst og bilder. Og i Mammas nattskjerf får vi nyte både en godt oppbygget tekst som samarbeider svært godt med de vakre og lekne illustrasjonene. Dette gode samspillet gjør at følelsene vekkes i oss og får oss til å leve oss inn i lille Chinos liv.

llustrasjonene er milde i uttrykket sitt og samtidig fargesterke og frodige. Vi får muligheten til å fokusere på alle de vakre ansiktene og detaljene i hvert bilde. Og det gir oss en deilig følelse av å få gå inn i bildene og kjenne på de ulike uttrykkene. Det hele starter med at mamma skal på jobb og da lar hun Chino leke med skjerfet sitt. Og så begynner magiske ting å skje! Skjerfet, med alle de vakre og store fargene og formene og hele stemningen det innehar fordi det er mammas, får oss til å se de små øyeblikkene i hverdagen, samtidig som hun inviterer oss med på en herlig feiring av kjærligheten gjennom generasjoner.

Forfatteren, Chimamanda Adichie, er regnet for å være en av vår tids viktigste og mest modige stemmer. Hun viser oss på en varm og naturlig måte at Chino er en sterk og modig liten jente som tar selvstendige valg. Gjennom de fine personbeskrivelsene av familien, får vi se henne i et nydelig samspill med dem. Dialogen mellom Chino og lekekaninen hennes er på samme måte en velkjent og samtidig virkningsfull måte å bli kjent med barnets tanker og ideer. Samtalen mellom dem gir oss et verdifullt innblikk i barnets tanker om alt fra farger, former, mat og leggetid, men også om hva som kan være skummelt slik at man må være modig, selv om man er en liten jente